Van Reijmersdal, E. A., Neijens, P. C., & Smit, E. G. (2008). Drie onderzoeken naar publieksreacties op brand placement. In A. E. Bronner, P. Dekker, E. De Leeuw, L. J. Paas, K. De Ruyter, A. Smidts & J. W. Wieringa (Eds.), Ontwikkelingen in het Marktonderzoek (pp. 41-60). Haarlem: Spaar en Hout.

Abstract: In dit hoofdstuk worden drie onderzoeken naar publieksreacties op brand placement, vermenging van reclame en redactionele inhoud, gepresenteerd. Het eerste onderzoek laat zien dat brand placements die een redactioneler format hebben meer aandacht krijgen in tijdschriften en meer worden gewaardeerd en geaccepteerd. Dit onderzoek laat ook zien dat brand placements meer gewaardeerd worden als zij geplaatst zijn in tijdschriften die een hoge waargenomen kwaliteit bezitten of meer informationele waarde hebben. Het tweede en derde onderzoek tonen aan dat brand placements in televisieprogramma’s invloed hebben op de imago’s van de geplaatste merken. Nadat kijkers herhaaldelijk waren blootgesteld aan het merk in het rogramma, gingen zij het merk als vitaler en gezonder zien. Dit effect trad ook op als de kijker zich niet meer kon herinneren de placement te hebben gezien. Aan het eind van dit hoofdstuk worden algemene conclusies getrokken en wordt ingegaan op de toekomst van brand placement.
Keywords: brand placement, product placement, television, magazines, advertorials, effects

Link: http://dare.uva.nl/record/306756