Van Veenendaal, D., Fransen, M. L., & Smit, E. G. (2011). De gewapende consument. Amsterdam: SWOCC.

Abstract: De gemiddelde mens krijgt dagelijks zo’n vijfduizend reclameuitingen voor zijn kiezen. Het feit dat mensen tegenwoordig de hele dag door bestookt worden met persuasieve boodschappen blijft niet zonder consequenties. Consumenten anno 2011 zijn allesbehalve makke lammetjes: bij blootstelling aan reclame en voorlichtingsboodschappen, ervaren mensen gevoelens van weerstand. Zij gebruiken verschillende strategieën om zich – bewust of onbewust – tegen de overtuigingspogingen van adverteerders te verzetten. Slecht nieuws voor de marketeer, want wat heb je aan een miljoenencampagne als je je doelgroep niet weet te bereiken? SWOCC deed onderzoek naar hoe adverteerders en voorlichters hun gewapende doelgroep beter kunnen identificeren, begrijpen en beïnvloeden.

Link: http://www.swocc.nl/wp-content/uploads/2012/07/110920-Merk-Reputatie-De-gewapende-consument.pdf